Maak dagelijkse routine van een ontspannen hoofdmassage

We weten allemaal hoe belangrijk het is om voldoende te bewegen en gevarieerd te eten voor onze gezondheid. Waar waar minder vaak stil bij staan is totale ontspanning, terwijl het toch minstens zo belangrijk is. Massage is al eeuwenlang een vorm van therapie voor geest en lichaam. Daarom is het aan te raden om jezelf minimaal een keer per maand van top tot teen te laten masseren. Mits je er de tijd en middelen voor hebt. Je hoeft echter niet perse naar een erkende therapeut. Je kunt ook samen met je partner of een goede vriend(in) voor een ontspannen avond zorgen. Maar natuurlijk kun je ook zelfmassage geven. Bijvoorbeeld een korte en ontspannen hoofdmassage. Dit is namelijk een goede en simpele manier om je dag rustig te beginnen, of juist af te sluiten. En het kan zelfs haargroei stimuleren! In dit blog lees je waarom.

Waarom een ontspannen hoofdmassage dagelijkse routine zou moeten zijn - Elithair.nl

Waarom is masseren zo goed voor onze gezondheid?

Door middel van massage verbetert je de bloedcirculatie. Dit zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller afvoeren, terwijl voedingsstoffen beter worden opgenomen. Ook verhoogt de hoeveelheid witte bloedcellen. Hierdoor kunnen de organen beter functioneren en wordt het immuunsysteem sterker. Zo wordt je bijvoorbeeld minder snel ziek, maar zul je ook meer energie hebben. Je lichaam zal soepeler aanvoelen en infecties en virussen kunnen beter worden bestreden. Veder bevordert massage de toename van endorfine, dat pijnstillende eigenschappen bevat. Net als de aanmaak van serotonine en oxytocine, de ‘feel-good’ hormonen die ervoor zorgen dat we ons veilig, ontspannen en verbonden voelen. En uiteindelijk zullende de effecten van een massage ook merkbaar zijn aan je uiterlijk. 

Jezelf masseren voor lichamelijke en geestelijke ontspanning

Het is waarschijnlijk lastig om jezelf van top tot teen te masseren, maar een zelfmassage van een paar minuten per dag kan een groot verschil maken om het zenuwstelsel te helpen richten op herstel. En omdat het besturingssysteem van het centraal zenuwstelsel in het hoofd is gelegen, is een hoofdmassage een simpele stap naar een gezond lichaam, stralende huid en volle bos haar. We schreven in dit handig stappenplan voor het wassen van je haar daarom al eens eerder dat een ontspannen hoofdmassage eigenlijk onderdeel van ieder verzorgingsritueel zou moeten zijn.

Al zijn het slechts enkele minuten per dag, vooral op lange termijn zullen de effecten merkbaar zijn. Je zult bijvoorbeeld rustiger ademhalen en over meer zuurstof in de longen beschikken. Ook kun je beter loskomen van alle gedachten uit je hoofd. Je komt daardoor meer in het ‘hier en nu’ en zult ook meer in balans zijn. De spieren worden immers losgemaakt, waardoor opgeknoopte spanning en emoties loskomen. Zo kun je beter omgaan met angst en stress, maar jezelf ook simpelweg gelukkiger voelen.

Haargroei stimuleren met een ontspannen hoofdmassage

Masseren biedt nog veel voordelen. Een ontspannen hoofdmassage kan bijvoorbeeld ook haargroei stimuleren en haaruitval tegengaan. Dat komt omdat er meer zuurstof en voedingsstoffen naar de haarfollikels worden toegevoerd dankzij een verhoogde doorbloeding. Verwacht geen wonderen, maar door een dagelijkse massage kun je wel degelijk verschil merken. Zelfs haartransplantaties blijken succesvoller te zijn als de hoofdhuid regelmatig wordt gemasseerd voorafgaand de behandeling.

Bovendien worden er ook dode opperhuidcellen losgemaakt en verwijderd en stijgt de talgproductie tijdens het geven van een hoofdmassage. Vooral beschadigd en droog haar kunnen hier baat bij hebben. En als je een etherische olie gebruikt met de juiste bestandsdelen zal het effect nog intenser zijn. Door een massage wordt namelijk ook de penetratie van ingrediënten verhoogd. Als je cosmetica gebruikt die is afgestemd op jouw persoonlijke behoeften kun je daardoor de werking van producten versterken.

Het belang van een (hoofdhuid) massage

Een paar minuten per dag kan een groot verschil maken voor een volle bos en glanzend haar. Het liefst gebruik je daarvoor een olie met een hoog gehalte aan kruidenextracten afgestemd op jouw wensen. Bijvoorbeeld om de vorming van roos te reguleren, haaruitval tegen te gaan of het haar meer volume en glans te geven. Oliën met knoflook, lavendel, muskaatsalie en rozemarijn kunnen helpen. Heb je vet haar? Dan kan een verkoelende olie op basis van basilicum, citroen of pepermunt prettig zijn. Voor droog haar zijn olie van argan, avocado of olijf ideaal. Verder is het aan te raden om de olie van te voren te verwarmen. Door de warmte kunnen de geuren goed tot uiting komen en bovendien stimuleert het de bloedcirculatie meer dan met een koude olie. 

Hoe geef je een (hoofdhuid) massage?

Zorg er ten eerst voor dat je rustig de tijd kunt nemen. Bij voorkeur iedere ochtend een kwartiertje. Als je de olie wilt verwarmen kun je dat het beste doen in een speciale massageolieverwarmer of au bain marie. Je kunt masseren door te doen alsof je shampoo aanbrengt, door met de vlakke hand lichte druk uit te oefenen of met de vingertoppen te wrijven. Voel zelf aan wat je prettig vind en wissel de bewegingen af. Zorg er ook voor dat je handen geen contact verliezen met je hoofd en herhaal iedere beweging minimaal drie keer. Vergeet ook de huid achter de oren en de nek niet te masseren. Rond ten slotte de massage af door de druk te verminderen. Strijk daarvoor met je handen over het voorhoofd en werk zo langzaam naar de achterkant toe.