Gezond eten in de zomer voor glanzend en stralend haar

In de zomer zijn de warme zonnestralen heerlijk aangenaam, maar helaas is het effect op gezond en glanzend haar minder positief. Het is daarom belangrijk om je haar voldoende te beschermen en eventueel extra te verzorgen. Bezoek bijvoorbeeld regelmatig een bezoekje aan de kapper en gebruik de juiste haarproducten. Het is echter niet alleen verstandig om je verzorgingsroutine aan te passen, maar ook om je haar van binnenuit te voeden. Je haar heeft namelijk voldoende eiwitten, gezonde vetten, vitaminen en mineralen nodig. Zo kunnen de structuren immers de juiste voedingsstoffen opnemen om ons lichaam sterk en optimaal te laten functioneren. Een gevarieerd voedingspatroon kan dus écht een verschil maken. In dit artikel lees je hoe en waarom.

Je haar gezond en glanzend eten in de zomer - Elithair.nl

Het verloop van de natuurlijke haarcyclus

Ons haar bestaat eigenlijk uit dode cellen. Het levende deel van het haar wordt onder de huid gevormd in de haarwortel. Dit is het centrum van haargroei dat zorgt voor gezond en sterk haar. Als een haarcyclus afgelopen is, maakt deze plaats voor nieuw haar. Het is daarom heel normaal om gemiddeld vijftig tot honderd haren per dag te verliezen.  De stevigheid van het haar wordt voor een groot deel bepaald door zwavelhoudende aminozuren, zoals cysteïne. Deze worden door ons lichaamsweefsel uit eiwitten, gezonde vetten, vitaminen en mineralen opgenomen. Zo kunnen de voedingsstoffen worden gebruikt om ons lichaam te helpen herstellen en gezond te houden. Als de structuren niet in balans zijn, kan dit echter voor problemen zorgen. 

De uitdrogende werking van de zon

Meestal merk je dit als eerste aan het haar, de huid en de nagels. Vaak is dat tijdens drukte, stress, zwangerschap en ziekte. Maar ook de wisseling van seizoenen of een onvolledig voedingspatroon kunnen van invloed zijn. Dat komt omdat ons lichaam dan harder aan het werk moet en meer energie nodig heeft om te herstellen. Zo genieten we weliswaar van een gezonde dosis vitamine D in de zomer, maar merken we tegelijkertijd ook de uitdrogende werking van de zon. De sterke Uv-straling kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je haar extra Keratine verliest. Tegelijkertijd absorbeert je haar vrije radicalen. De melanine (pigment) in je haar werkt weliswaar als een beschermende laag, maar offert zichzelf ook op. Het kan dus niet alle schadelijke straling tegenhouden. 

Gezond eten voor glanzend haar

Als de haarstructuur zwakker wordt en poreus aanvoelt, kan dit beschadiging aan het haar veroorzaken. En uiteindelijk zelfs haaruitval. Voldoende bescherming en verzorging van je haar geven een goed resultaat, maar uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Het is daarom altijd belangrijk om een gezond voedingspatroon te volgen. De haren die wij dagelijks beschermen en verzorgen zijn namelijk niets meer dan dode cellen. Het zijn dus eigenlijk de haarwortels die voldoende gezonde voedingsstoffen nodig hebben. Het is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke situatie welke voeding je precies nodig hebt en het beste bij je past. Maar de basis van glanzend en stralend haar begint altijd bij het drinken van voldoende water. 

Voeding voor gezond en glanzend haar

Verder is het eten van vette vis, zoals kabeljauw, makreel, sardienes en zalm en goed plan vanwege de gezonde vetten. Maar ook avocado en olijfolie bevatten boordevol gezonde vetten en bovendien een hoog gehalte vitamine E. Proteïnes haal je verder uit rood vlees, ei en zuivel. Eet bijvoorbeeld kwark of yoghurt met een handjevol bosbessen en hun antioxiderende werking. Ook donkergroene bladgroente. zoals spinazie en peulvruchten, zoals kikkererwten en linzen dragen bij aan gezond haar. Maak bijvoorbeeld een zomerse salade, wrap of hummus met een twist. Ook noten, pitten en zaden zijn goed voor gezond en glanzend haar, evenals citrusvruchten.  Andere fruitsoorten met veel vitamine C zijn bijvoorbeeld aardbeien en mango.

Extra ondersteuning voor je haar

Ook chocolade, gierst en tarwekiemolie zijn zogenaamde ‘superfoods’ voor glanzend haar. Belangrijk is in ieder geval dat je in de zomer kiest voor licht verteerbaar voedsel dat bij je behoeftes past. Wil je daarover meer weten? Stichting Bio-Wetenschappen en Maatschappij (BWM) publiceerde het cahier ‘Je bent wat je eet‘ en beschrijft daarin op enthousiaste wijze de zin en onzin van gezonde voeding. Als je daarnaast de juist haarproducten gebruikt, heb je ook in de zomer een bos gezond en glanzend haar. Het is dus niet nodig om extra vitamines en supplementen te gebruiken. Tenzij je bijvoorbeeld last van een verstoord voedingspatroon of ziekte hebt. Dan kunnen haarsupplementen die Biotine en/of N-acetyl-cysteïne bevatten de haarwortels soms extra ondersteuning bieden. Maar daarover in een ander artikel meer. 

Extra ondersteuning voor je haar

Echte schoonheid komt van binnenuit. Dat geldt voor je karaktereigenschappen, maar betekent ook echt dat ‘je bent wat je eet’. Gun jezelf daarom een spektakel aan geur, kleur en textuur voor de smaakpapillen. Laat jezelf leiden door je zintuigen en vertrouw daarbij op je intuïtie. Over het algemeen weet je lichaam namelijk zelf het beste wat het nodig heeft. Maak gebruik van kruiden en planten, vermijdt slechte voedingsstoffen en geniet van de zomer. Dan komt het helemaal goed. En kom je er niet uit? Dan kun je natuurlijk altijd de hulp van een diëtiste inschakelen. 

 

 

Dit bericht is gepost in Haar. Bookmark de link.

You can not copy content of this website ©2022 Elithair Copyright