Je haar wassen en verzorgen met dit handige stappenplan

Een stappenplan voor het wassen en verzorgen van je haar is grotendeels afhankelijk van je haartype, doel en persoonlijke wensen. Vooral bij het kiezen van producten zijn dit belangrijke factoren om rekening mee te houden. Heb je bijvoorbeeld geblondeerd haar? Dan kan het belangrijk te zijn om producten te gebruiken die ongewenste geeltinten helpen voorkomen. Bij droog en beschadigd haar is het daarentegen belangrijk om te focussen op herstel en hydratie. De basis van een goede haarverzorging begint echter altijd met het volgen van een routine en het vinden van de juiste balans. Hoe je dat doet? Dat lees je hieronder.

Je haar wassen en verzorgen met dit handige stappenplan - Elithair.nl

1. Zorg goed voor jezelf

Cliché maar waar. Stress maakt je namelijk niet alleen gevoeliger voor psychische klachten, maar heeft ook invloed op je lichaam. Het maakt je bijvoorbeeld gevoeliger voor pijn en ziektes, maar je ziet het ook al snel aan het haar. Dat komt omdat stress ervoor zorgt dat je lichaam stoffen produceert die ervoor zorgen dat je kunt ‘vluchten’ of ‘vechten’. Adrenaline wordt normaal gesproken afgebroken in het lichaam door fysieke inspanning. Maar bij stress bereikt het niveau van hormonen en chemicaliën in je bloed een punt waarop het dit niet meer onder controle wordt gebracht. Het is daarom belangrijk om voldoende te ontspannen. Plan dus ‘quality time’ voor jezelf. Bijvoorbeeld door het beoefenen van meditatie of yoga, een hobby of een wekelijks badkamer ritueel. Ga daarnaast op tijd naar bed sta op tijd op. Beweeg voldoende, plan je dagritme en zorg voor een gevarieerd eetpatroon.

2. Eet gezond

Ons lichaam haalt de nutriënten die het nodig heeft uit de voedingstoffen die wij eten. Haar bestaat bijvoorbeeld grotendeels uit het eiwit Keratine. Om dit voldoende aan te maken heeft het lichaam genoeg Biotine (vitamine B) nodig. Daarnaast is het voor gezond en sterk haar ook belangrijk om vitamine A, C, D en E binnen te krijgen. Verder zijn ook de spoorelementen IJzer, Selenium en Zink belangrijk voor gezond haar. Eet daarom een gevarieerd dieet dat bestaat uit volkoren graanproducten, eieren, zuivelproducten, kip, (rund)vlees en vette vis, maar ook voldoende noten en zaden, zoals amandelen, paranoten en zonnebloempitten. Ook avocado’s, banaan, spinazie, pompoen en wortelen zitten boordevol goede voedingsmiddelen. Evenals bijvoorbeeld brandnetel, cacao, kidneybonen en linzen. 

3. Gebruik de juiste producten

Het lijkt misschien aantrekkelijk om een milde shampoo en conditioner met een neutrale Ph-waarde aan te schaffen tijdens je supermarktbezoek, maar voor de juiste producten moet je goed kijken naar de conditie van het haar. Beschadigd en droog haar hebben hydratie nodig uit natuurlijke en voedende oliën, zoals Argan, Avocado, Olijf of Kokos. Voor dun en fijn haar wil je juist een lichtgewichte formule. Bijvoorbeeld met toevoeging van Rozen, Mint of Ezellinnenmelk. Kruidige producten met producten met Caffeine of Knoflook kunnen juist een optie zijn voor breekbaar haar of haaruitval. Heb je droog en pluizig of chemisch behandeld haar? Dan kunnen een haarolie, haarserum en haarmasker ondersteunen bij de behandeling van je kapsel. Verder zijn er nog allerlei speciale producten, gericht op specifieke behandeling. Uitgebreide informatie hierover in een volgend blog. 

4. Een hoofdmassage met olie

Een regelmatige massage met olie zou een belangrijk onderdeel van bijna ieder dagelijkse verzorgingsritueel moeten zijn. Evenals een regelmatige hoofdmassage van de hoofd en het haar. Dit is namelijk niet alleen stimulerend, maar voert ook afvalstoffen af. Tegelijkertijd werkt het ontspannend en heeft dit effect op dit je geest. Je kunt hiervoor speciale Ayurvedische oliën gebruiken, maar natuurlijk ook je favoriete haarolie, zoals argan, amla of kokosolie. Er zijn verschillende technieken voor het masseren. Bijvoorbeeld door aandacht besteden aan drukpunten rondom de nek en op het hoofd of door trommelende bewegingen te maken. Het is echter altijd aan te raden om warme olie te gebruiken en deze af te stemmen op de behoeften van jouw haar. In combinatie met de juiste olie voedt en verzorg je hierdoor namelijk ook de hoofdhuid. Heb je vet haar? Dan sla je deze stap liever over of gebruik je een verkoelende olie. 

5. Was je haar (niet te vaak)

We wassen bijna allemaal ons haar iedere dag of om de dag, maar dit is eigenlijk helemaal niet nodig. Je hoeft je haar namelijk alleen te wassen als het vet of vuil wordt. Over het algemeen geldt dat twee à drie keer per week voldoende is. Heb je dun en fijn haar of een heel vette hoofdhuid? Dan raden we aan om je haar om de dag te wassen. Dik haar en kroeshaar zijn juist gebaat bij slechts een wasbeurt per week. Voor beschadigd en droog haar of krullen is om de drie of vier dagen meestal voldoende. Probeer het in ieder geval zo lang mogelijk uit te stellen en kijk zelf wat je prettig vind. Gebruik lauwwarm tot warm water om je haar uit te spoelen. Koud water zorgt ervoor dat niet alles goed uitspoelt, terwijl heet water je haar juist droog en pluizig maakt.

6. Gebruik niet teveel product

Maak van het wassen een verwenmoment waar je extra de tijd voor neemt. Was het haar twee keer om het te reinigen en verzorgen, maar gebruik niet teveel shampoo. Was je jouw haar toch iedere dag? Dan is het voldoende om je slechts een keer shampoo aan te brengen. Begin bij de hoofdhuid, maar focus hierbij vooral op de lengtes. Op de hoofdhuid is je haar namelijk nog jong (en meestal redelijk) onbeschadigd. Het zijn juist de punten die extra verzorging nodig hebben. Hetzelfde geldt voor conditioner en andere haarproducten. Een keer een klein beetje aanbrengen is voldoende. Het hangt verder af van de kwaliteit van een product en de lengte van het haar hoeveel je precies nodig hebt. Over het algemeen geldt dat je minder nodig hebt als een product geconcentreerder is. 

7. Extra verzorging

Met alleen het gebruik van een shampoo en conditioner ben je er nog niet. Het is bijvoorbeeld ook belangrijk om je haar gelijkmatig en zachtjes te drogen. Het liefst aan de lucht. Bescherm je haar tegen hitte en Uv-straling. Maak dus niet teveel gebruik van stylingtools. Vermijd ook chemische toevoegingen. Kies op z’n minst voor producten zonder Parabenen, Sodium Lauryl Sulfaat en Siliconen. Borstel je haar ook niet als het nat is. Breng verder na het wassen een goede leave-in conditioner of een serum aan in de punten van het haar. Zo geef je net dat beetje extra bescherming en voeding. Schadelijke stoffen kunnen zo namelijk minder snel worden opgenomen! Bovendien geef je het haar zo extra hydratie en glans. Ten slotte is het belangrijk om regelmatig je haar te knippen. Zo voorkom je dat punten steeds verder slijten en kan je haar mooi doorgroeien. 

 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.